Od poniedziałku (13 marca) trwa w bibliotece szkolnej Zespołu Szkół nr 1 (Szkoła Podstawowa nr 11 i Gimnazjum nr 4) wystawa ciekawych prac gimnazjalistów – lapbooków. Uczniowie i nauczyciele codziennie głosują na najciekawszą, najładniejszą pracę. Wybór jest naprawdę trudny.
Lapbook jest czymś w rodzaju teczki tematycznej, w której możemy umieścić wiadomości na wybrany temat. Informacje te jednak nie są gromadzone tak, jak wycinki z gazet. Taka teczka pełni raczej funkcję interaktywnej przestrzeni na rysunki, opowiadania, wykresy, słówka, terminy czy też zdjęcia. To wszystko umieszczone jest w kieszonkach, książeczkach o przeróżnych kształtach i na karteczkach.
Lapbooki to efekt kilku godzin spędzonych wspólnie przez uczniów Gimnazjum nr 4 nad projektem stworzenia niepowtarzalnych dzieł. Są kolorowe i przyciągają uwagę oglądających. Dotyczą lektur szkolnych, ale też ulubionych przez uczniów książek. Uczą i bawią, a jednocześnie stanowią pole do popisu dla kreatywności i pomysłowości uczniów.
Lapbooki rozwijają różne umiejętności, jak: czytanie, pisanie, logiczne myślenie, koncentrację. Pogłębiają też wiedzę z tematu jakiego dotyczą, można do nich sięgnąć, by powtórzyć materiał.
Autorami lapbooków są gimnazjaliści, ale uczniowie klas IV – VI szkoły podstawowej z ogromnym zainteresowaniem oglądali prace starszych kolegów, a następnie głosowali na te najlepsze. Im w przyszłości będzie już łatwiej wykonać takie dzieła, gdyż wkrótce podobne wyzwanie stanie przed nimi.
Wystawa kończy się sukcesem. Wszyscy oglądający wychodzą zachwyceni i pełni podziwu dla autorów prac. Tylko który z 70 lapbooków wyróżnić i przyznać mu nagrodę? Decyzja jest trudna. Ale wkrótce trzeba głosowanie podsumować.
B. Magoń, M. Kurach, M. Kowalska, M. Klimuk, H. Trybińska