- Szczegóły
- Kategoria: Ocenianie kształtujące
Za Nami pierwszy dzień wewnętrznej Konferencji Upowszechniającej stosowania technik oceniania kształtującego w praktyce szkolnej. Wydarzenie to ma na celu podzielenia się wiedzą i umiejętnościami, wymianę doświadczeń, ale przede wszystkim kształtowanie postawy świadomego nauczania i uczenia się i realizowane jest w szkole w ramach udziału w programie Całościowy Rozwój Szkoły poziom 2, który zakończy się już w czerwcu nadaniem szkole tytułu Szkoły Uczącej Się.
W celu podniesienia jakości swojej pracy, nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 11 w Elblągu wzięli udział w lekcjach pokazowych przygotowanych przez kolegów i koleżanki z pracy, gdzie mogli zgłębić tajniki OKeja. W trakcie zajęć edukacji wczesnoszkolnej, Nasi najmłodsi uczniowie pokazali, że cele lekcji nie takie straszne i nawet brak umiejętności czytania na tym etapie nie jest przeszkodą. Starsi uczniowie dokonywali na swoich lekcjach samooceny osiągnięcia wybranego kryterium sukcesu w trakcie pisania m.in. rozprawki na języku polskim. Stosowanie metodników, jako formy sygnalizowania postępów pracy; informacja zwrotna udzielana uczniowi, który wykonał zadanie; ocena koleżeńska pracy ucznia siedzącego obok w ławce i wiele innych metod, których zastosowanie w praktyce mogliśmy obserwować w dniu dzisiejszym pozwoliły nauczyć się czegoś nowego. Klasa piata sportowa poznała twórczość Vincenta van Gogha i dowiedziała się, jak prawidłowo opisać obraz oraz wykonała zadania utrwalające nowe umiejętności. Wszystkie cele osiągnięte! Ten tydzień dostarczy jeszcze wielu takich okazji.
Czytaj więcej: Święto nauczania i uczenia się w SP 11 czyli Tydzień z OKejem
- Szczegóły
- Kategoria: Ocenianie kształtujące
Polskie góry są piękne! Szanse na udowodnienie tego mieli ostatnio siódmoklasiści, którzy pracowali metodą projektu oraz elementami oceniania kształtującego. Cel był oczywisty - przygotowanie prezentacji w dowolnej formie (multimedialna, plakat) na temat wylosowanego pasma górskiego. Dzięki precyzyjnym kryteriom sukcesu, wiedzieliśmy na co nauczyciel będzie zwracał uwagę. Takie zadania pomagają rozwinąć umiejętność pracy w zespole, kreatywność, organizacja pracy, a także umiejętność prezentowania finalnego produktu.
Magda Szyk-Wojtkiewicz
- Szczegóły
- Kategoria: Ocenianie kształtujące
Biegające dyktando - nieco inne niż zazwyczaj stosowane. Aktywizujące, angażujące, wymagające czytania ze zrozumieniem, spostrzegawczości i czujności ortograficznej. Takie właśnie dyktando pisały dzieci z klasy 3.c. Przygotowany wcześniej tekst został umieszczony w różnych miejscach na korytarzu. Klasę podzieliłam na zespoły. Zadaniem uczniów było:
- Przeczytanie zdania.
- Podyktowanie koledze w brzmieniu identycznym jak z kartki.
- Napisaniu zdania na kartce.
- Sprawdzeniu poprawności.
Wspólna praca dostarczyła mnóstwa pozytywnej energii i radości oraz udoskonaliła umiejętność pracy w parach. A wszystko to w ramach wykonywania zadania edukacyjnego w duchu OKeja.
M. Frączyk
- Szczegóły
- Kategoria: Ocenianie kształtujące
W związku z udziałem naszej szkoły w zaawansowanym programie wdrażania oceniania kształtującego w szkole, nauczyciele Jedenastki biorą udział w OK obserwacjach, czyli uczestniczą w lekcjach innych nauczycieli, aby zobaczyć wykorzystanie w pracy elementów Okeja. Dzięki temu uczą się od siebie wzajemnie i doskonalą swój warsztat pracy.
W środę 6 X uczestniczyłam w lekcji biologii w klasie 7.b. Dzięki starannie zaplanowanej lekcji z celem i kryteriami sukcesu, wspaniale przygotowanym wklejkom do OK zeszytów dla uczniów, a także monitorowaniu realizacji celu na lekcji, była to bardzo ciekawa i wartościowa przygoda.
Ponadto, uczniowie mieli okazję udzielić sobie wzajemnie informacji zwrotnej zgodnie z opracowanymi do zadania kryteriami. Ta aktywność sprawiła im dużo frajdy i utrwaliła dodatkowo wiedzę.
Magda Szyk-Wojtkiewicz
- Szczegóły
- Kategoria: Ocenianie kształtujące
Spotkaliśmy się po to, aby wspólnie odpowiedzieć na pytanie: W jaki sposób zapracować na sukces?
Wykorzystaliśmy elementy O - keja.
Cel: Wiesz, że praca w zespołach przynosi sukces.
Kryteria sukcesu:
- Ułożysz okrzyk na cześć swojego miasta.
- Stworzysz budowlę z figur.
- Wybudujesz kolorowe miasto.
- Wyjaśnisz znaczenie pojęcia - współpraca.
Wszyscy doskonale się bawili i wspólnie osiągnęli cel.
Czytaj więcej: Zabawy integracyjne dzieci i rodziców z klasy 2.a
- Szczegóły
- Kategoria: Ocenianie kształtujące
W ramach przygotowań do egzaminu z języka uczniowie klas 8 pracują w ramach różnych zagadnień tematycznych. Jednym z nich jest Miejsce zamieszkania, a jedną z umiejętności do opanowania jest opis pomieszczenia. Na jednej z ostatnich lekcji, określając cel i kryteria zadania edukacyjnego, poprosiłam moich uczniów o pracę w grupach i opis pomieszczenia.
Następnie, zgodnie z opracowanymi kryteriami, dokonywali oceny koleżeńskiej tych prac. I tak oto, każdy zespół dowiedział się jak dobrze opanował daną umiejętność i nad czym jeszcze należy popracować.
Dzięki takim elementom jak ocena koleżeńska czy informacja zwrotna od nauczyciela uczniowie mogą łatwiej zaplanować przygotowanie do egzaminu.
Magda Szyk-Wojtkiewicz
Czytaj więcej: Ocenianie Kształtujące w SP 11: ocena koleżeńska na języku angielskim
Strona 3 z 6